Vår enkla metod

SÄNKER ERA FRAKTKOSTNADER

Vi brukar sticka ut hakan och säga att vi kan åstadkomma besparingar på 10-30%. Låt oss berätta hur – genom att beskriva vår enkla metod. Dessutom kan du ladda ner vår guide till sänkta fraktkostnader.

Hur gör vi?

Vår enkla metod hjälper dig att lyckas med fraktupphandlingen!

U

Nuläge

Vi samlar in data för att få en tydlig bild av er nuvarande fraktsituation

i

Krav & Förfrågan

Tillsammans definierar vi era behov. Och tar fram ett underlag för upphandlingen.

Analys

Våra system jämför alla offerter och skapar en enkel och tydlig  analys.

Förhandling & Beslut

Vi stödjer i förhandling med transportör. Därefter tar ni beslutet.

Uppföljning

Kvalitetssäkring några månader efter ingånget fraktavtal.

Fraktupphandling lönar sig

Hur gör vi?

Vår enkla metod!

För att lyckas med fraktupphandlingar så använder vi vår enkla metod.

Nuläge – Krav & Förfrågan – Analys – Förhandling & Beslut – Uppföljning

Därefter tar vi fram en kravspecifikation och förfrågningsunderlag till transportörerna. Vi diskuterar oss fram till vilka transportörer som matchar er verksamhet och fraktsituation.

När så transportörerna har fått förfrågan så sköter vi all kontakt med dem – allt för att ni ska ha tid och kraft att fortsätta med er operativa verksamhet. Efter svar från transportörerna, använder vi våra system för att bearbeta inkomna fraktofferter och information. Ni får en presentation av fraktanalyserna och beslutsunderlaget. Därefter genomförs förhandling (tillsammans eller som stöd) med transportören.

Vårt mål är att ge er en fraktanalys som håller hög kvalitet och är så nära sanningen som möjligt. Efter det tar ni beslutet! Och komihåg, ingen besparing – ingen betalning!

Efter taget beslut, kommer det viktiga momentet att följa upp fraktavtalet med transportören. Det gör vi ett antal månader efter ingånget fraktavtal, för att se att fraktbesparingen verkligen blev som tänkt. Allt för att nå upp till den kvalitet som PLAR står för.

SÅ LYCKAS DU SÄNKA DIN FRAKTKOSTNAD!

Ladda ner vår guide

Fyll i formuläret så får du till vår enkla och överskådlig guide i PDF-format som hjälper dig se hur man lyckas med fraktupphandlingar och sänker fraktkostnaderna.



    Vi sänker era fraktkostnader

    Varför blir besparingen ibland 10% och ibland 30%?

    Vi får ofta frågan varför vi säger 10-30 procent. Det enkla svaret är att det beror på hur aktivt ditt företag har varit i arbetet med att jobba med frakterna.

    Vi vet att vi i de allra flesta fraktupphandlingar, som vi genomför, får cirka 10 procent besparing. Detta oavsett om du som företag arbetat aktivt med dina frakter eller inte.

    I de fall ni inte har anlitat en fraktspecialist tidigare, så blir besparingarna ofta långt mycket mer än så. I de fraktupphandlingar vi genomfört är den genomsnittliga besparingen cirka 25-30 procent. Därför tycker vi en nulägesanalys är bästa starten på en fraktupphandling, då ger vi varandra en chans att på ett enkelt och ärligt sätt lägga grunden för ett bra samarbete.

    När vi genomfört fraktupphandlingen kan du som fraktköpare vara trygg i att ni har de bästa fraktavtalen för den sändningsstruktur ni har just då. Vi rekommenderar att göra en stor fraktupphandling vartannat eller vart tredje år.

    Fraktupphandling - Besparing