Förhoppningsvis får vi ett slut på rederier som vägrar ta emot bokningar av containers till avtalade priser, iom FMCs (US Federal Maritime Commission) nya regler kallade: Unreasonable Refusal To Deal or Negotiate With Respect to Vessel Space Accommodations. De nya reglerna gäller from 23september 2024.
Detta var ett fenomen som dök upp under pandemin, att tvinga över kunder till spotmarknadens högre priser där rederierna hade högre marginaler. Rederierna hade till viss del en del lama ursäkter till beteendet. Detta fenomen har vi återigen sett sedan maj månad då peakseason på sjöfrakter i år kom mycket tidigare än vanligt kom och tog rederierna på sängen.
Reglerna i korthet innebär att rederierna inte ska kunna neka att ta emot bokningar till redan kontrakterade priser och det kommer också stärka skyddet för kunder under förhandlingarna. MEN, för det finns ett men. Lagen ger inte 100% skydd utan gäller vid ”orimlig vägran” av att ta emot bokningar.
Det finns ett antal tydliga hänvisningar till situationer men allt är naturligtvis inte täckt och kommer säkert bestridas.
Läs mer här om lagen här: https://lnkd.in/dDNTmTWd
Om PLAR AB: Vi drivs av att få företag att aktivt ta valet att arbeta med logistik och dess flöden. Att få företag att sätta fokus på transporter och fraktupphandling. Vi arbetar för att göra logistiska flöden och analyser enkla att förstå, att skapa hållbara logistiklösningar som fungerar över tid, som dessutom ger besparingar på sista raden i resultaträkningen.