Att vi levt med en pandemi i mer än ett år har haft en enorm påverkan på världens logistikflöden. Och när vi trodde att det inte kunde bli värre så kom blockaden i Suezkanalen. När vaccinering så tog fart började vi andas lite lättare. Snart, snart går vi tillbaka till det normala. Visserligen var kapaciteten på sjöfrakter tuff men känslan var att vi gick åt rätt håll. Men. (Djup suck) sen en månad tillbaka när hamnen i Yantian, Södra Kina, stängde ner pga. nytt clusterutbrott så har vi gått från dåligt till värre.

 

Effekten av stängningen är dubbelt så stor än stoppet i Suezkanalen. Visserligen har hamnen åter öppnat upp men det kommer ta veckor, månader innan vi är i fas igen. Och nu är vi på väg in i den vanliga högsäsongen av sjöfrakterna. Just nu är det vilda västern inom sjöfrakterna. Den som skriker högst och är villig att betala högst pris får med sitt gods på fartygen. Priserna stiger med en hastighet som är helt orimlig, i många fall 20-30% per månad.

 

Vi ser just nu ingen lättnad i sikte varken på priser eller kapacitetsmässigt. Magkänslan säger att det kommer ta ända till Q2 2022, innan det blir någon form av stabilitet. Och då har vi bara pratat om sjöfrakterna, inget om vägfrakter, råvarubrist.

 

Ja, det är verkligen en skör logistikvärld.